Contra
el confinament, Pólya
Bon dia. Soc en Xavier Valls, ara jubilat, però
he estat durant molt temps, professor de matemàtiques dels futurs mestres a la
Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB i a la Universitat de Girona.
Bàsicament la meva docència s'ha centrat en una assignatura que inicialment
s'anomenava Matemàtiques I i que a partir de l'últim pla d'estudis es deia
Matemàtiques per Mestres i, es cursava a
primer.
En la elaboració d'aquesta assignatura hi
van participar Jordi Deulofeu, Lluís Bibiloni, Carmen Azcárate, Rubi Corberó,
Josep Mª Fortuny, David Barba, José Manuel Yábar, i molta altra gent. La
intenció de l'assignatura era proveir als futurs mestres dels coneixements
matemàtics necessaris per poder desenvolupar la seva tasca docent i fer veure
el paper que té la resolució de problemes en l'aprenentatge de la matèria. Convençuts
d'això, ens vam posar a resoldre problemes, veure quines idees ens havien
resultat útils a l'hora de trobar la solució per tal de poder-les utilitzar en
altres casos i poder-les transmetre als nostres alumnes i que ells al seu torn
ho poguessin fer amb els seus, per fer-ho vam seguir les idees de George Pólya.
Total, que tinc una certa experiència en
proposar problemes i ajudar a resoldre'ls i, davant de la situació de
confinament en que ens trobem, he pensat que podria ser d'alguna utilitat, per
passar una estona capficat en altres coses que no la Covid-19. la idea és
proposar alguns dels problemes que m'han acompanyat tota la vida i donar la
possibilitat a aquells que hi tinguin un cert interès d'una estona de
distracció. Si, a més a més, aconseguim obtenir més adeptes i fer veure que les
matemàtiques poden resultar interessants doncs millor.
La meva intenció és proposar cada dilluns,
dimecres i divendres, mentre duri el confinament una qüestió matemàtica (pot
ser un problema, un joc, l'aproximació a un teorema,... ). Tothom que ho
desitgi em pot enviar les solucions que hagin trobat, o bé fer les preguntes o les
suggeriments que vulguin. Al cap d'una setmana donaré les solucions, és a dir, si
la qüestió s'ha proposat un dilluns, el dilluns de la setmana següent tindríem
les solucions, el mateix amb els dimecres i divendres.
Evidentment, no és el mateix fer classe en
directe, on pots veure les cares dels alumnes i seguir la seva evolució, que
fer-ho d'aquesta manera, però... ara no tenim altre remei. La meva experiència
en fer-ho així és nul·la, però si el que proposo té un cert èxit ens en
sortirem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies pel teu comentari