El que segueix és la traducció
del que G. Polya titula "la llista" en el seu llibre "COMO
PLANTEAR Y RESOLVER PROBLEMAS" i un diàleg entre un professor i un alumne
alhora de resoldre un problema, del mateix llibre, que constitueixen el seguit
de qüestions que nosaltres ens plantegem quan intentem resoldre un problema.
PER RESOLDRE UN PROBLEMA
ÉS NECESSARI:
I COMPRENDRE EL
PROBLEMA
- Quina
és la incògnita? Quines són les dades?
- Quines
són les condicions? Són suficients per determinar la incògnita? Són insuficients?
Són redundants? Són contradictòries?
- Fes
un dibuix. Simbolitza el problema de forma adient.
II CONCEPCIÓ D'UN PLA
- T'has
trobat amb un problema semblant o plantejat d'una manera més o menys igual?
- Coneixes
un problema que pugui estar relacionat amb aquest? Coneixes algun teorema que
et pugui ser útil? Mira la incògnita i intenta recordar un problema que et
sigui familiar i tingui la mateixa incògnita o una de semblant.
- Aquí
tens un problema relacionat amb el teu i ja resolt. Pots utilitzar-lo? Pots utilitzar
el seu resultat? Podries utilitzar el mateix mètode? Hauries d'introduir algun
altre element que et permetés utilitzar aquest mètode?
- Pots
enunciar el problema d'una altra forma? Pots plantejar-lo de nou d'una manera
diferent?
- Si
no pots resoldre el problema proposat, intenta resoldre primer algun problema
semblant. Pots imaginar un problema anàleg que te sigui més fàcil? Un problema
més general? Un cas particular? Un problema anàleg? Pots resoldre una part del
problema? Considera una part de les condicions, descarta la resta, la
incògnita, ara, és més fàcil de determinar?, com pot variar? Pots deduir de les
dades algun element d'utilitat? Pots pensar en algunes altres dades que et
permetin determinar la incògnita? Pots canviar la incògnita? Pots canviar la
incògnita o les dades, o tots dos si és precís, de manera que la nova incògnita
i les noves dades siguin més fàcils de relacionar?
- Has
utilitzat totes les dades? Has utilitzat totes les condicions? Has tingut en
compte tots el coneixements que fan referència al problema?
III EXECUCIÓ DEL PLA
- Mentre
portes a terme el pla per trobar la solució, comprova cada un dels passos.
- Pots
veure que el pas és correcte. Pots demostrar-lo?
IV VISIÓ
RETROSPECTIVA
- Pots
verificar la solució obtinguda? Pots verificar el raonament utilitzat?
- Pots
obtenir el resultat de diferent forma? Pots veure'l d'un cop d'ull? Pots
utilitzar el resultat o el mètode en algun altre problema?
COM
RESOLDRE UN PROBLEMA. Un diàleg
Familiaritzar-se amb el
problema
- Per on he de començar? Comença per l'enunciat del problema.
- Què puc fer?
Intenta visualitzar el problema com un tot, tan clarament com
puguis. De moment no et preocupis dels detalls .
- Què hi guanyo fent això? Comprendràs el
problema, et familiaritzaràs amb ell, tenint
present la intencionalitat del problema en la teva ment. L'atenció
dedicada al problema pot estimular la teva memòria i preparar-la per captar els
punts importants.
Treballar per una millor
comprensió
- Per on he de començar? Comença un altre
cop per l'enunciat del problema. Comença quan aquest enunciat sigui tan clar i
el tinguis tan ben gravat en la teva ment que el puguis perdre de vista sense
por de perdre'l per complet.
- Què puc fer? Aïllar les principals parts
del problema. La hipòtesi i la conclusió són les principals parts d'un
"problema per demostrar"; la incògnita, les dades i les condicions
són les principals parts d'un "problema per resoldre". Ocupa't de les
parts principals del problema, considera-les una per una, torna-les a
considerar, considera-les després combinant-les entre si, establint les
relacions que hi pugui haver entre cada detall i els altres i entre cada detall
i el conjunt del problema.
- Què hi guanyo fent això? Estàs preparant
i aclarint detalls que probablement entraran en joc més tard.
En busca d'una idea útil
- Per on he de començar? Comença per considerar les parts
principals del problema. Comença quan aquestes parts estiguin, per tu,
clarament disposades i concebudes, gràcies al teu treball previ, i quan
consideris que la teva memòria "respon".
- Què puc fer? Considera el problema des
de diferents punts de vista i busca punts de contacte amb els teus coneixements
prèviament adquirits. Considera el problema des de diferents punts de vista.
Subratlla les diferents parts, examina els diferents detalls, examina els
mateixos detalls repetidament, però de diferent mode, combina entre si els
detalls de diferents maneres, ataca'ls per diferents costats. Tracta de veure
un nou significat a cada detall, una nova interpretació de tot el conjunt.
Busca punts de contacte amb els teus coneixements adquirits prèviament. Intenta
de recordar en què t'han ajudat abans en circumstàncies anàlogues. Tracta de
reconèixer alguna cosa familiar en el que examines i de trobar alguna cosa útil
en el que reconeixes.
- Què puc trobar? Una idea que et sigui
útil, potser una idea decisiva que t'ensenyi de cop com arribar a la solució
del problema.
- Com pot ser útil una idea? Fent-te veure
el conjunt del problema o una part d'aquest. Et suggereix més o menys clarament
com pots actuar. Les idees són més o menys terminants. És una sort tenir una
idea sigui quina sigui aquesta.
- Què puc fer amb una idea incompleta? L'has
de considerar. Si sembla encertada, l'has de considerar més a fons. Si sembla
digna de confiança, has d'esbrinar fins on et pot dur i has de tornar a
examinar la situació. La situació ha canviat gràcies a una idea útil. Considera
la nova situació des de diferents punts de vista i busca punts de contacte amb
els teus coneixements previs.
- Què hi guanyo tornant a fer això? Pots
tenir la sort de trobar alguna altra idea. Potser la nova idea et condueixi
directament al camí de la solució. Potser necessitis encara alguna idea més.
Àdhuc és possible que alguna d' aquestes idees et desviï del camí correcte. Tan
mateix això, has d'alegrar-te per tota idea nova que surti, també per les de
poca importància o confuses, i també per les idees suplementàries que afegeixin
alguna precisió a una idea confusa o permetin la correcció d'una idea no tan
afortunada. Àdhuc si, durant una estona no se't presenta una idea veritablement
bona; considera't afortunat si la teva concepció del problema es fa més
completa o més coherent, més homogènia o més equilibrada.
Execució del pla
- Per on he de començar? Comença per la
idea feliç que et condueix a la solució. Comença quan estiguis segur de tenir
el punt de partida correcte i estiguis segur de poder superar els detalls
menors que puguis necessitar.
- Què puc fer? Assegura't que tens una
plena comprensió del problema. Fes en detall totes les operacions (algebraiques
o geomètriques) que prèviament has reconegut com factibles. Comprova la
validesa de cada pas, bé per una raonament formal , bé per un discerniment
intuïtiu o per ambdós mitjans, si és possible. Si el problema és molt complex,
pots distingir "grans" passos compostos de diversos
"petits" passos. Comprova primer els grans passos i considera després
els petits.
- Què hi guanyo fent això? Una presentació
de la solució per la qual l'exactitud i la correcció de cada pas no ofereix cap
dubte.
Visió retrospectiva
- Per on he de començar? Per la solució,
completa i correcta en tots els seus detalls.
- Què puc fer? Considerar la solució des
de diferents punts de vista i buscar els punts de contacte amb els seus
coneixements previs. Considerar els detalls de la solució i tractar de fer-los
tan senzills com es pugui; torna'ls a examinar més extensament i tractar de
condensar-los; captar a primer cop d'ull la solució completa. Variar, per
millorar-les, tan les parts principals com les secundàries; millorar la solució en el seu conjunt de
forma que es faci evident per ella mateixa i quedi gravada, de forma natural,
en el conjunt de coneixements previs. Examinar amb atenció el mètode que ha
portat a la solució, captar la seva raó
de ser i la seva aplicació a altres problemes. Examinar amb atenció el resultat
i buscar la seva aplicació a altres problemes.
- Què hi guanyo fent això? Pots trobar una
solució millor i diferent, descobrir nous fets interessants. En tot cas, amb
l'hàbit de considerar les solucions i examinar-les atentament, s'assoleixen una
sèrie de coneixements correctament ordenats utilitzables en qualsevol moment,
alhora que es desenvolupa l'aptitud en la resolució de problemes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies pel teu comentari